
Er is veel geschreven en gezegd over het belang van muziekonderwijs voor kinderen. Regelmatig lees ik dat je slim wordt van muziekonderwijs. Een fijne bijkomstigheid van zo’n intens mooie kunstvorm! Wat denk ik niet veronachtzaamd moet worden is dat het ene muziekonderwijs het andere niet is. Goed èn passend muziekonderwijs is er niet vanzelfsprekend.
Welke ouder heeft het als kind niet van dichtbij meegemaakt of in zijn omgeving gehoord: “Ik moest piano leren spelen want dat hoorde bij mijn opvoeding maar ik wilde liever een ander instrument.” Of de ontmoedigende blokfluitles: “Ik wilde graag bij de muziekvereniging maar moest van mijn ouders eerst een jaar blokfluitles om te zien of ik voldoende muzikaal en gemotiveerd was.” Tegenwoordig hoor ik vaker dat de verwachting niet overeenkomt met de realiteit. Zowel van het kind als de ouder. Het regelmatig oefenen valt hen zwaar. Of de docent sluit niet aan bij de muzieksmaak van het kind of op de manier waarop het kind graag leert. Ook kan het zijn dat er simpelweg een algehele antiklik is.
Dus. Ouders zoek de klik! Of … wees bewust van de klik die er wel of niet is op de verschillende gebieden. Klik met het instrument, de muziekstijl, de methodiek, leeromgeving (groepsles of individueel) en bovenal de muziekdocent. Als jouw kind bijvoorbeeld moeite heeft met kleine motoriek dan moet je dat mee laten wegen bij de keus voor het instrument. Blokfluit, klarinet, piano zal dan niet meteen ontspannend zijn maar veel van je kind vragen. Heeft jouw kind een duidelijke voorkeur voor klassiek of pop. Dan is het van belang goed te vragen aan de docent wat zijn of haar achtergrond en ervaring is. Klassiek geschoolde docenten hebben vaak een andere benadering dan leraren met een pop/jazz opleiding. En algemene muzikale vorming of blokfluitles kan een mooie opmaat voor instrumentlessen zijn maar is niet noodzakelijk. Neem goed de behoefte, eigenschappen en doelen van je kind mee en overleg met de professionele muziekdocent!
Als je kind periodes niet of minder oefent, straf het niet meteen af door de muzieklessen te stoppen. Al zou een kind een tijd lang alleen maar tijdens de muziekles spelen, dan zijn dat belangrijke leermomenten om van te groeien, om de kans te krijgen discipline te ontwikkelen. Vraag de docent om tips voor jullie specifieke uitdagingen! Maar uiteraard is er een grens. Een mooie graadmeter is natuurlijk of het kind blij is bij thuiskomst van de les!